Tio friskfaktorer för en framgångsrik och hälsofrämjande organisation
Forskning visar allt tydligare vilka faktorer som är utmärkande för framgångsrika organisationer som både går bra ekonomiskt och kvalitativt samtidigt som de är hälsofrämjande för dess medarbetare. Friskfaktorerna är kopplade till exempelvis ledarskap, kommunikation och arbete med arbetsmiljö. En organisation där förutsättningarna är idealiska rankar högt inom de tio friskfaktorer som listas nedan.
1. Tydlig vision och konkreta mål
- Organisationens värdegrund, alltså den uppsättning principer som medarbetarna agerar i enlighet med i arbetet, är känd av alla.
- Värdegrunden är även vägledande och stöttande i arbetet. Tonvikten ligger på rättvisa, transparens och omtanke om medarbetare.
- Visionen och värdegrunden är i fokus såväl i rekrytering som i den dagliga verksamheten.
- Målen är satta i linje med värdegrunden, och är tydliga, konkreta, kända av alla och följs upp regelbundet.
2. Gott ledarskap
- Organisationen skapar goda förutsättningar för sina ledare.
- Ledarna har goda kunskaper om verksamheten och dess värderingar.
- Det finns en tydlighet kring vad ledarens ansvar är, och ledarskapet följs upp och utvärderas. Ledare har ansvar för ett rimligt antal medarbetare (det finns forskning som visar att det kan vara hälsofrämjande med maximalt 20 medarbetare, men i vissa fall kan det fungera bra med en större grupp).
- Ledarna får stöd i form av utbildning & utveckling, och även vardagligt stöd från både stab och andra chefer.
- Ledarskapet är tillgängligt, närvarande, rättvist och stöttande. Ledarna leder situationsanpassat, det vill säga anpassar sitt beteende utifrån medarbetares behov, och utifrån vad hen vill uppmuntra medarbetaren att sträva mot.
- Ledarna är autentiska och relationen med medarbetarna präglas av tillit, öppenhet och delaktighet. Ledarna är öppen för feedback från medarbetare.
- Ledarna föregår också med gott exempel när det kommer till att bibehålla en balanserad arbetsbelastning och stöttar sina medarbetare när prioritering krävs.
3. God kommunikation
- Både informell och formell kommunikation når alla, och det finns forum för dialog.
- Det är tydligt i vilka kanaler man kommunicerar om vad.
- Det finns möjlighet att framföra kritik, åsikter och förslag, och dialog uppmuntras.
- Medarbetarna uppmuntras också att kommunicera över gränser i organisationen, även med högsta ledningen.
4. Rättvisa, delaktighet och inflytande
- Organisationen upplevs som transparent och rättvis i fråga om hur beslut fattas och resurser fördelas.
- Det finns en tillit mellan medarbetare, chefer och ledning.
- Medarbetare är delaktiga i att driva verksamheten genom att planera och fatta beslut kring arbetet. Det finns möjligheter att påverka genom att framföra både idéer och kritik, och föra en dialog om viktiga frågor.
- Medarbetare har möjlighet att påverka hur och när arbetet ska göras (och även vad som ska göras, när så är möjligt). Det kan även handla om i vilken takt eller vilken ordning arbetsuppgifter utförs.
- Medarbetare känner en yrkesstolthet, i meningen att de upplever att de får användning för sin utbildning och erfarenhet i sin roll.
5. Utvecklingsmöjligheter och kompetensutveckling
- Medarbetare erbjuds tydliga utvecklingsmöjligheter, och individuella önskemål om utbildning kan ibland möjliggöras även när de inte direkt kopplas till rollen.
- Det finns en tydlig strategi för personal och kompetensutveckling.
- Medarbetare har möjlighet att prova eller byta arbetsuppgifter eller roller och lära tillsammans i den dagliga verksamheten, till exempel genom reflektion och uppföljning efter avslutade projekt.
6. Motiverade förändringar
- Förändringar diskuteras öppet samt upplevs som viktiga och relevanta.
- Förändringar upplevs som förbättringar och präglas av god kommunikation, förankring och delaktighet.
7. God fysisk arbetsmiljö
- Medarbetare är delaktiga i utformningen av den fysiska arbetsmiljön
- Det finns särskilda platser för återhämtning.
8. Balanserade krav – och prioritering vid hög arbetsbelastning
- Det ställs rimliga krav på medarbetare i förhållande till resurser. Att arbeta fritt från negativ stress handlar inte om avsaknad av krav, utan om en balans mellan krav och resurser.
- Organisationens syfte är tydligt, och det finns en tydlighet även gällande roller och ansvar.
- Detta möjliggör för medarbetare att med stöd av ledare prioritera vissa arbetsuppgifter framför andra när arbetsbelastningen är hög.
9. Balans mellan arbete och privatliv – och tillräcklig återhämtning
- I en hälsofrämjande organisation bidrar arbetsmiljön, arbetsdagen, umgänget med kollegor och ledarskapet till medarbetarnas välmående och hälsa.
- Det finns förutsättningar att koppla av och koppla bort arbetet.
- Medarbetare upplever att de har tillräckligt med tid och energi för sin fritid
- De upplever möjlighet till återhämtning från ansträngningar och utmaningar både i arbetet och privat.
10. Ett värdeskapande systematiskt arbetsmiljöarbete
- I organisationen finns god kunskap om hur medarbetare mår och om utmaningar som präglar arbetet.
- Organisationen förstår och agerar förebyggande på kopplingen mellan arbetsrelaterad stress och förekomst av stressrelaterad ohälsa.
- Det sker ett strategiskt arbete på både organisations-, ledarskaps- och medarbetarnivå för att främja medarbetares hälsa genom fokus på psykisk hälsa och återhämtning.
Källor:
Boken KASAM på jobbet – vägen till ditt hållbara och hälsofrämjande arbetsliv av Ann-Sofie Forsmark
Suntarbetsliv Friskfaktorer
Arbetsmiljöverket Friskfaktorer som kan mätas och följas över tid
Kostnadsfri konsultation
Är du vd, hr, chef, styrelse- eller ledningsgruppsmedlem på ett företag med minst 100 medarbetare?
Genuint intresserad av att skapa affärsnytta genom förbättrade förutsättningar för ledare och medarbetare?
Vi bjuder på en konsultation med en av våra seniora verksamhetsutvecklare!
Du får hjälp att sortera tankarna kring friskfaktorerna och förslag på vad din organisation kan göra för att komma framåt.
Lotta Strindberg, coo & sales manager
Affärsnytta på tre nivåer
Friskfaktorerna behöver både skapas, stärkas och utövas i hela organisationen och det arbetet kan delas in på tre nivåer:
Organisatorisk nivå
Friskfaktorer som skapas och stärks via styrning av organisationen genom strategier och ledning på en central nivå, oftast genom den högsta verksamhetsansvariga ledningen. Exempel på typiska faktorer här är goda förutsättningar för lärande eller delaktighet.
Ledarskapsnivå
Friskfaktorer som skapas och stärks genom det ledarskap som bedrivs, i ett samspel med medarbetare. Här spelar medarbetarna en viktig roll i att hjälpa chefer att bedriva ett hälsofrämjande ledarskap.
Medarbetarnivå
Friskfaktorer som individen skapar och stärker, själv och i samspel med kollegor.
Att bara fokusera på en av dessa tre dimensioner är inte lika effektivt som att se till helheten, eftersom de är sinsemellan beroende av varandra. Till exempel behöver chefer ha goda förutsättningar för att leda, organisationens strukturer behöver uppmuntra till hållbara prestationer och medarbetare behöver agera på ett sätt som bidrar till en sund organisationskultur. I en hälsofrämjande organisation har alla medarbetare möjlighet att påverka inte bara sin personliga arbetssituation utan även helheten tillsammans med kollegor, organisatoriska faktorer och ledarskapet.
Om Oxy Group
Oxy Groups vision är att alla människor känner meningsfullhet och engagemang för sitt arbete, arbetar effektivt, hållbart och har energi över till att ta ansvar för att verka för en snällare och mer hållbar värld. Vår mission är att hjälpa arbetsplatser att tydliggöra en meningsfull riktning, skapa handlingskraft i hela verksamheten och röra sig dit effektfullt och hållbart med stor arbetsglädje.
Vi fokuserar på att stötta struktur och kultur och gör verklighet av strategier, ledarskapsutbildningar och andra utvecklingsinsatser genom att omsätta kunskap till hållbara beteenden i konkreta arbetssituationer. Våra värderingar är mod, ärlighet, göra på riktigt och passa på att ha roligt!
Kroka arm med oss och ni uppnår affärsnytta genom förbättrade förutsättningar för ledare och medarbetare. Vi bidrar till att våra partners uppnår långsiktigt hållbar prestation, meningsfull riktning, psykologisk trygghet, bättre förutsättningar för lärande och innovation samt en hälsofrämjande engagerande arbetskultur med bättre work-life balance. Ni får extra syre till verksamheten helt enkelt!